Jak zmierzyć pasek klinowy? Poznaj garść praktycznych porad

Wyeksploatowany pas od alternatora może stać się przyczyną poważnych usterek silnika. Problemem świadczącym o jego niewłaściwym stanie są powstające piski tuż po uruchomieniu jednostki napędowej. W takiej sytuacji czym prędzej należy przystąpić do wymiany zużytego osprzętu. Dobór zamiennika nie obejdzie się zaś bez znajomości wymiarów. Pojawia się zatem pytanie, jak zmierzyć pasek klinowy? Rozwiejemy Twoje wątpliwości i pomożemy w wyborze odpowiedniego elementu.

Jak zmierzyć pasek klinowy? Na początek poznaj jego rolę

Pasek klinowy to niepozorny, acz spełniający istotną funkcję w wielu maszynach element. Umiejscowiony w jednostce napędowej samochodu lub kosiarki umożliwia sprawne przenoszenie momentu obrotowego do poszczególnych podzespołów pojazdu bądź urządzenia. Na tym jego rola jednak się nie kończy. Przyczynia się do ich wydajnej pracy poprzez minimalizację drgań silnika, a także rozładowywanie obciążeń.

Masz wobec tego do czynienia z niezwykle istotnym komponentem, którego wybór w momencie konserwacji jednostki napędowej konkretnego sprzętu musi uwzględniać szereg parametrów. Decydując się na zakup, należy przede wszystkim określić, jaka długość osprzętu Cię interesuje. Ważny jest również jego profil. Odpowiedź poznasz, sprawdzając wymiary. Jak zatem zmierzyć pasek klinowy?

Zobacz, jak zmierzyć pasek klinowy

Odpowiadając na pytanie, jak zmierzyć pasek klinowy, na wstępie zaznaczamy, że przystępując do działania, powinien być lekko napięty. Czynność z powodzeniem wykonasz zaś w warunkach domowych, korzystając z miary krawieckiej. Pas wystarczy owinąć wykorzystywanym akcesorium po zewnętrznej stronie. To najprostsze rozwiązanie, ponieważ miara jest na tyle elastyczna, że ściśle opleciesz nią mierzony element. Tym samym wynik będzie bardzo dokładny.

Natomiast jeśli nie masz jej pod ręką, możesz wykorzystać też zwykły sznurek, acz jest to bardziej skomplikowana metoda. Wymaga jednocześnie użycia choćby metrówki budowlanej. Uzyskaną dzięki wspomnianemu sznurkowi długość należy następnie przenieść właśnie na miarę.

Zadanie zrealizujesz też bez zużytkowania starego paska. Jak to zrobić? Będziesz potrzebował nylonowej żyłki, taśmy mierniczej oraz markera. Pierwsze z wymienionych akcesoriów posłuży do owinięcia kilku warstw wokół kół pasowych. Gdy to zrobisz, przy użyciu pisaka wyznacz linię w poprzek żyłki. Znacznik musi przecinać jej poszczególne odcinki, które nachodzą na siebie. Po wykonaniu oznaczenia ułóż ją na płaskiej powierzchni, a następnie odmierz odległość pomiędzy znakami. Otrzymana wartość to obwód paska, wyznaczający jednocześnie długość wewnętrzną.

Wymiary paska a podstawowe oznaczenia

Stosując pierwszą z przedstawionych metod, czyli tę najprostszą, otrzymasz długość zewnętrzną pasa oznaczaną symbolem „LA”. Producenci z reguły nie podają powyższego parametru. Pamiętaj jednak, że uzyskana wartość jest zbliżona do długości podziałowej posiadającą dopisek „LP” lub „LD”. Ta zaś mierzona jest na wysokości 4/5 przekroju klina. Mowa o zawartości pasa przypominającą plecionkę. Jej rola to wzmacnianie struktury elementu.

Jak wszelkie obliczenia mają się do opisów zawartych na poszczególnych modelach? Przedstawimy to łopatologicznie na konkretnym przykładzie. Jeśli wymiar klina wynosi 13 mm x 8 mm a długość wewnętrzna 1000 mm, zapis będzie wyglądał w następujący sposób: 13 x 1000 Li, A 1030 LD.

Jak widać, pojawia się litera, która w zależności od typu pasa jest inna. Określa ona jego profil, a dokładnie przekrój wspomnianego wcześniej klina. Najpopularniejsze z nich oznaczone są symbolami A, B, C, D, E, Z, 4, 5, 6, 8. Mogą to być też warianty wysokoprofilowe (XPC, XPA, XPZ, XPA) lub niskoprofilowe (SPA, SPC i SPB).

Nie tylko rozmiar paska klinowego. Sprawdź główne parametry osprzętu

Skoro już wiesz jak zmierzyć pasek klinowy, warto przyjrzeć się też innym kryteriom wyboru tego właśnie elementu jednostki napędowej. Sam rozmiar to w końcu tylko jedna strona medalu. Na co więc zwrócić uwagę?

Przede wszystkim upewnij się co do wytrzymałości osprzętu i odporności na działanie czynników zewnętrznych. Powyższymi właściwościami odznacza się wzmocniona guma z zawartością kordu aramidowego. Wówczas na warstwę wierzchnią nie będą oddziaływać ekstremalne temperatury oraz oleje i smary. Nie ulega wątpliwości, że są to najważniejsze cechy, decydujące o bezpiecznej i niezakłóconej pracy wszystkich maszyn i pojazdów, które wykorzystują pas klinowy.

Pamiętaj też, że duże znaczenie ma jego prawidłowy naciąg. Jeśli jest zbyt słaby, na skutek powstającego poślizgu na kole pasowym może dojść do dużych ubytków energetycznych obniżających wydajność działania silnika.

Jak widać, zmierzenie paska klinowego nie jest skomplikowaną czynnością. Bardziej problematyczne bywa zrozumienie najważniejszych oznaczeń. Jeśli masz co do tego wątpliwości, jak najbardziej służymy pomocą. Skontaktuj się z nami, a pomożemy w wyborze odpowiednich elementów silnika do użytkowanej maszyny lub pojazdu.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl