Pasek klinowy nazywany jest też paskiem osprzętu, ponieważ odpowiada on za napędzanie między innymi pompy wody oraz turbosprężarki. Z reguły tego rodzaju podzespół wytrzymuje przebiegi na poziomie 150 000 kilometrów, jednak warto przy każdym większym przeglądzie lub podczas wymiany oleju obserwować jego poziom zużycia. Gdy uznasz, że nadszedł już czas na wymianę, możesz podjąć się jego zamiany na nowy. Dzisiaj podpowiadamy, jak założyć pasek klinowy, sprawdź, co musisz wiedzieć!
Wybieraj produkty zgodne z zaleceniami producenta
Przy zakupie paska osprzętu wszelkiego rodzaju oszczędności i niedociągnięcia mogą sporo kosztować. Zbyt mocno naciągnięty lub za luźny podzespół może spaść z rolek lub napinaczy, to doprowadzi do zatrzymania silnika. Jeśli pod wpływem nadmiernego napięcia zerwie się on pod obciążeniem, jego elementy czasami przedostają się do części rozrządu silnika, a wtedy konsekwencje często są bardzo poważne i przede wszystkim drogie w naprawie. Dlatego, zanim dowiesz się, jak założyć pasek klinowy, pamiętaj o zakupie rekomendowanego produktu.
Zwróć uwagę na rodzaj napinacza w swoim silniku
Przed przystąpieniem do pracy, warto przeczytać w instrukcji obsługi lub skonsultować się z serwisem, jaki rodzaj napinacza paska osprzętu zamontowano w Twoim samochodzie. Na rynku wyróżnia się dwie najpopularniejsze wersje. Klasyczne rozwiązanie to napinacz mechaniczny, który należy zdjąć, poprzez poluzowanie śrub paska. Nowocześniejsze rozwiązanie opiera się przede wszystkim o napinacz automatyczny. On podczas wymiany paska, może pozostać na miejscu. Jak założyć pasek klinowy? Potrzebujesz garażu, kluczy i telefonu komórkowego.
Jak założyć pasek klinowy? Zacznij od zrobienia zdjęcia!
Jeśli masz dostęp do kanału lub podnośnika, żeby przyjrzeć się od dołu i od góry, jak przebiega pasek klinowy pomiędzy rolkami i napinaczami, warto przed jego demontażem zrobić zdjęcie całemu układowi. Dlaczego? Od prawidłowego montażu tego elementu zależy poprawne działanie silnika. Często kierowanie się logiką zawodzi, dlatego lepiej mieć wyraźny wzór do odtworzenia, najlepiej w postaci zdjęcia.
Jak założyć pasek klinowy? Najlepiej zacząć od zdjęcia zużytego egzemplarza. Tutaj w zależności od rodzaju wspomnianego napinacza, potrzebny jest jego demontaż lub można pominąć ten krok. W modelach wyposażonych w automatyczny napinacz wystarczy poluźnić śrubę i można zdjąć już pasek. Gdy jest on w dłoniach, warto porównać go z nowym egzemplarzem. Diagnoza stanu technicznego, może polegać na ocenie poziomu rozciągnięcia względem nowego podzespołu.
Przy zakładaniu paska klinowego, skorzystaj z wcześniej zrobionego zdjęcia. Poprowadź go w ten sam sposób pomiędzy rolkami i dokręć śrubę napinacza, która naciągnie pasek. Czas naprawy jest bardzo zróżnicowany, ponieważ każdy samochód ma nieco inny dostęp do tego elementu. Niektórzy eksperci rekomendują również wymianę rolek i napinaczy co drugą zmianę paska, jednak tę kwestię zostawiamy do oceny indywidualnej.